27.07. 2011

SEVER Hradec králové – programy střediska EV

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR

esf

Investice do rozvoje vzdělávání

Vzdělávání pro konkurenceschopnost

SEVER Hradec králové – programy střediska EV

Náplní aktivity jsou výukové programy střediska EV Sever HK. Témata programů si vybírali jednotliví vyučující tak, aby odpovídalo charakteru třídy, věku žáků i školnímu učivu. Zvolená témata zahrnují širokou škálu z oblasti environmentální výchovy.

10. 2. – 9. A, „Přátelé či nepřátelé“

Žáci si zábavnou formou zopakovali znalosti o různých druzích živočichů, které získali při hodinách přírodopisu.. Nejprve metodou brainstormingu vymýšleli, o čem program bude. Dále zařazovali obrázky zvířat do skupin, podle toho, zda jsou neškodná, způsobující zranění, jedovatá, nebo přenášející nemoci. Formou rozhovoru pak zdůvodňovali, zda jsou jejich rozhodnutí správná. Dalším úkolem bylo poznat nahrávky hlasů různých lesních zvířat. Nakonec žáci vyplňovali ve skupinkách připravené pracovní listy. Lektorka žáky zaujala, program vedla výborně. Jen se žákům zdál program málo náročný a úkoly moc jednoduché. Proto bych program doporučila spíš pro nižší ročníky.

11. 2. – 6. A, „Domácí mazlíčci“

Po úvodním představení a seznámení si začali žáci formou rozhovoru rozdělovat obratlovce do jednotlivých tříd. Následovala hra, kdy polovina žáků dostala kartičku se jménem živočicha, druhá polovina žáků pak fotografii živočicha a měli se navzájem najít. Tak se mezi žáky vytvořily dvojice. Ve dvojicích si žáci vybírali z krabice různé pomůcky, které se k jejich zvířeti hodí a vysvětlit proč. Při této hře nastaly zmatky. Dalším úkolem ve skupinách bylo seřazovat věty do správného pořadí. Žákům se program líbil, střídání různých aktivit a skupinové práce byly efektivní. Do programu bych však zařadila ještě např. ukázku nějakých domácích zvířat, či více povídání o chovu některých z „mazlíčků“. Určitě by to přidalo na atraktivitě programu.

22. 2. - 8. A, „Co skrývají potraviny“

Po úvodním seznámení se žáci pustili do spousty skupinových prací, plnili zadané úkoly. Dozvěděli se, co jsou tzv. „éčka“, zjišťovali, z jakých surovin jsou složeny jejich oblíbené potraviny, byly jim vysvětleny pojmy BIOPOTRAVINA, KLASA a FAIRTRADE. Lektorka dokázala děti zaujmout, program byl velice zajímavý.

„Nech brouka žít“

Žáci debatovali na téma ohrožení živočichové, seznámili se s ČERVENOU KNIHOU živočichů a také s některými zástupci již vymřelých živočichů. Ve skupinách vytvářeli plakáty. Informace z plakátů pak předávali ostatním skupinám. Na závěr proběhla soutěž družstev, ve které si zopakovali všechny důležité pojmy.

Žákům VIII.A dělá problémy naslouchat se navzájem a plnit úkoly přesně dle zadaných požadavků.

24. 2. - 7. B, C, „Domácí mazlíčci“

Náplň programu viz výše. Vzhledem k věku dětí mohly být na žáky kladeny náročnější úkoly. Téma bylo navíc probíráno příliš teoreticky, ani práce lektorky nebyla zcela profesionální (chybělo konkrétní vyvození závěrů). Vzhledem k živému charakteru obou třídních kolektivů, hlavně 7.C, byly občas skupinky žáků nepozorné.

22. 3. - 3. B, „Pojďte s námi do ZOO“

Program byl zaměřen především na problematiku ohrožených druhů zvířat a vytváření podmínek pro jejich chov v zajetí. Děti se prostřednictvím herních aktivit seznámily s místy původu některých oblíbených zvířat. Poznaly, že pocházejí z různých světadílů , kde mají různé životní prostředí a je nutné jim tyto podmínky k odchovu zajistit i v ZOO.

22. 3. – 2. B, „Strom“

Děti se formou rozhovoru a her seznámily se životním cyklem stromů, jejich životními potřebami. Odvodily, jak souvisí výroba papíru a život stromu. Na závěr si samy vyrobily recyklovaný papír.

29. 4. - 9. B, „Nech brouka žít“

Obsah aktivity viz výše. Téma bylo zpracováno zajímavě, obzvlášť 1. část). Vhodně se střídaly různé formy aktivit (mluvené slovo, práce ve skupině, grafické vyjadřování, získávání informací četbou). Nechyběla ani zpětná vazba o kvalitě získaných informací formou soutěže družstev.

Karásková

Žižková

Hejzlarová

Adamcová

Šabartová

Tomšová

Kuncová


LOH - Cesta do Paříže

Ve čtvrtek 9. 5. jsme jeli do Paříže na zahájení…

LOH v číslech

V úterý 16.4.  jsme měli dvě projektové hodiny na téma…

Jarní výzva

V měsíci březnu jsme se rozhodli zlepšit si svou fyzickou zdatnost…