Je důležité, aby výuka cizího jazyka nebyla izolovaná od reality, ale naopak se aktivně propojovala se životem žáků. Pokud děti vidí přímou souvislost mezi tím, co se učí, a tím, co skutečně zažívají, jejich motivace a schopnost zapamatování se výrazně zvyšují. Taková výuka má smysl – dává dětem nejen znalosti, ale i nástroje k jejich praktickému využití.
To se ukázalo i v hodinách němčiny v 7. ročníku, kde se žáci prostřednictvím dopravní výchovy seznamovali s novou slovní zásobou a aktivně ji používali. Ačkoliv je to jejich první rok s němčinou, zvládli i slovíčka k tématu dopravní značky. V týmech vytvořili plakát, na kterém nejen zobrazili dopravní značky, ale také je popsali v češtině i němčině. Tento způsob jim pomohl lépe pochopit význam symbolů, které denně potkávají na silnicích.
Další vyučovací hodina byla věnována dopravním prostředkům. Téma bylo opět pojato hravě. Žáci se rozdělili do dvojic a společně vytvořili pexeso, kde ke každému dopravnímu prostředku přiřadili jeho německý název. Hru si následně zahráli a tím si slovní zásobu přirozeně upevnili.
Tento přístup názorně ukazuje, že učení cizího jazyka může být nejen zábavné, ale i užitečné v každodenním životě. Spojení dopravní výchovy s němčinou umožňuje žákům nejen rozšířit si slovní zásobu, ale také prakticky využít získané znalosti, například při cestování do německy mluvících zemí nebo v komunikaci se zahraničními návštěvníky.
Iva Krsková
V 7. ročníku jsme se zabývali automobily a automobilismem, zmínili jsme…
Výuka cizích jazyků není jen o gramatice a slovíčkách. Důkazem…
Na konci školního roku se žáci v hodinách německého jazyka věnovali…